index | kunstnere | utstillinger | nyhetsbrev | nordiske kunstlinker | barokkminimalist | presserom | om oss | kontakt


Martin Skauen. American Elk
nordic art info, Oslo, 22-25 January 2004



Utstilte arbeider / Works exhibited

Kat.nr 1 / Cat.no 1

Kat.nr 2 / Cat.no 2 Kat.nr 3 / Cat.no 3
Kat.nr 5 / Cat.no 5

Kat.nr 6 / Cat.no 6 Kat.nr 8 / Cat.no 8
For kjøpsinformasjon eller andre opplysninger om kunstverkene, vennligst ring 472 35 186, eller send en e-post: gallery@nordicart.info
Kat.nr 9 / Cat.no 9


1. Greyhound. 2003. Drawing. Format: A4
2. American Elk. 2003. Drawing. Format: A4
3. Dromedary Anatomy. 2003. Drawing. Format: A4
4. Pelican. 2003. Drawing. (No image available)
5. Elephant. 2003. Drawing. Format: A4
6. Horse. 2003. Drawing. 10 x 15 cm
7. Wild Goose. 2003. Drawing. (No image available)
8. Deer. 2003. Drawing. 10 x 10 cm
9. Male Gorilla. 2003. Drawing. Format: A4
10. Hunters at the Edge of Night. 2003. Installation: Drawing, push
pin and lamp. (No image available)
11. Desert Scene. 2003. Watercolour. (No image available)
12. Kryddermix. 2004. Black Boy Spice Mix and leaves from plant
with letters on (spelling: MOTHERFUCKER). (No image
available)
13. Cactus. 2004. Cactus. (No image available)


Absurde bearbeidede tegninger utfordrer persepsjonen

Martin Skauen er årets første utstiller i nordic art info. Skauen er for mange kjent som primus motor i Galleri Subcomandante, et underground-galleri som har skapt seg et solid navn både innen-og utenlands. I utstillingen «American Elk» viser han sine nyeste tegninger.

Hva er et originalarbeide innen billedkunsten?
Martin Skauen (f. 1975 i Fredrikstad) er januarutstiller i nordic art info. Han viser bl.a. kopier av andres tegninger av forskjellige dyrs anatomi. Skauen manipulerer tegningene med små, absurde elementer som totalt endrer verkenes karakter, og utgjør en optimal dreining av den visuelle helheten. Således kan et par hjorteben bli rammen rundt et spindelvev, eller en dromedars nakke bli hvileplass for en bowlingkule.
     Valget av nettopp anatomiske dyretegninger bringer tankene hen til 1800-tallets kartlegging av zoologien, et litt nostalgisk møte med fortiden. I installasjonen Hunters at the Edge of the Night, finner vi en tegning av to indianere som ofrer en hare. Arket er hengt opp med en nål og lyssatt slik at skyggen av nålen gir illusjon av en blodstrøm fra haren som treffer den ene indianerens hånd og er også en slik type kartlegging hvor den hvite mann dokumenterte verden.

Utfordring av persepsjonen
Etter å ha studert Skauens tegninger en stund begynner det å skje ting; man leter etter tegn på kunstnerens tilstedeværelse - hva er det egentlig han har endret på? Og plutselig skjer det, overgangen fra vaneblikk til grensesyn. Plutselig ser man de fire bena på Wild Goose, og konkylien i Elephant. Og etter at man først har oppdaget dem kan man ikke lenger unngå å se dem. Det blir vanskelig å forstå at man ikke oppfattet at de var der fra første blikk. Og man blir nødt til å ta en ny runde og kikke nærmere på alle arbeidene en gang til.
     Men Skauen utførdrer og endrer vår oppfattelse av dyrene på flere måter enn en: Ta f.eks. Greyhound; ved å la hunden selv holde sitt eget bånd åpnes det for helt andre lesninger. Dyret blir noe mer enn dyr. Det blir en personifisering av en som venter på sin egen underkastelse. Antydningen til et trestakitt med skarpe spisser som er svakt tegnet slik at det følger dyrets buk forsterker denne lesningen.

Galleri Subcomandante - Oslos og kanskje Norges viktigste undergroundgalleri
Skauen er en svært aktiv ung kunstner. I flere år har han sammen med Elna Hagemann drevet Galleri Subcomandante, et alternativgalleri som etter hvert har opparbeidet seg et solid renommé både i Norge og utenlands. Subcomandante ble som eneste alternativgalleri invitert til å være med på Norges første artfair på Vestfossen Kunstlaboratorium i fjor høst. Galleriet har også vært representert på Stockholm Art Fair og hadde en utstilling under Veneziabiennalen i fjor. I en tid da alle de andre etablerte undergroundgalleriene må kaste inn håndkledet (senest i desember måtte G.U.N. gi slipp på sitt lokale), representerer Subcomandante den kanskje viktigste alternativscenen i Norge - og kanskje også Norden - i dag.

Hanne Storm Ofteland



copyright: tekster nordic art info © 2004 - kunstverk © 2004 de enkelte kunstnere