index | kunstnere | utstillinger | nyhetsbrev | i pressen | nordiske kunstlinker | barokkminimalist | presserom | om oss | kontakt


Christopher Haanes. Bokomslag uten bøker
nordic art info, Oslo, 20-23 January 2005



Utstilte arbeider / Works exhibited

Christopher Haanes © 2005 Christopher Haanes © 2005 Christopher Haanes © 2005
Nr 1

Nr 2 Nr 3

Christopher Haanes © 2005 Christopher Haanes © 2005 Christopher Haanes © 2005
Nr 4

Nr 5

Nr 6

Christopher Haanes © 2005 Christopher Haanes © 2005 Christopher Haanes © 2005
Nr 7

Nr 8

Nr 9

Christopher Haanes © 2005 Christopher Haanes © 2005 Christopher Haanes © 2005
Nr 10

Nr 11

Nr 12



HVERT ARBEIDE / EACH WORK:
2005. Digitaltrykk. 20,3 x 14,3 cm på A4-ark m/tilhørende A4 tekstark. Opplag på 10. NOK 515,-
2005. Digital print. 20,3 x 14,3 cm on A4 sheet with additional A4 text sheet. Edition of 10. NOK 515,-

1. Elias Letruque: The point of no return. Reflections on the nature of culture
2. August Malm: Etik och skapande
3. Walter Struhma: Travelling with myself. A journey into anarcho-individualism
4. General Arthur McKenzie: Thoughts on the Gulf-war
5. Ragaman: Undermining tradition through intuitive visual communication
6. John Mnemnomnemneh: Mumlingens teater
7. Maria Klein: The envy of greed
8. Georg Ulrik Fengen: Perspektiver på Piet Heins super-elipse. Grafisk informatikk og sirkelens kvadratur
9. Karl-Ove Friis: Stillheten mellom orda
10. Sophia Brüter: Stigmata. Beyond the paradox
11. Victor Steiner-Dreisch: Industrial power structures and craft approaches
12. Torben Thrane: Pixeldrømmer. Roman

For kjøpsinformasjon eller andre opplysninger om kunstverkene, vennligst ring 472 35 186, eller send en e-post: gallery@nordicart.info

En kalligraf krysser sitt spor - gentlemans-DADA anno 2005

Kalligraf og billedkunstner Christopher Haanes er årets første utstiller i nordic art info. Han viser en serie bokomslag uten bøker (bøkene er ennå ikke skrevet! og høyst sannsynligvis blir de det aldri), f.eks. ”Mumlingens teater” av John Mnemnomnemneh. Et dristig konseptuelt prosjekt med humoristiske DADA-undertoner.

 INTELLIGENTE ABSURDISMER

Christopher Haanes (f. 1966 i Cheltenham, England) er en av Nordens fremste kalligrafer. Siden han mottok sitt diplom fra Roehampton Institute i London i 1989 har han publisert sin kalligrafi i en rekke bøker i både inn- og utland. I 2001 kuraterte han Riksutstillingers vandreutstilling ”Skrift”.

            I utstillingen ”Bokomslag uten bøker” er det den finurlige, humoristiske siden som presenteres. En neo-dadaistisk serie tekstbilder (bokomslag) utført med sikkert, klassisk trent blikk vitner om en kunstner med høyt dannelsesnivå – men absurd i sin forskrudde, finurlige humor/farse/ironi.

 Og prosjektet har flere bunner: Det perifere pennenavnet, Walther Struma, påstått evig stipendiat ved Harvard University i New York på et prosjekt om sirkelens stilhistorie (og forfatter av bøkene ”Travelling with Myself, a Journey into Anarcho-Individualism” og ”Bridge the Gap – Card Games and Class Differences”) har forfattet introduksjonen til utstillingen:

Det må sies at utstilleren, Christopher Haanes, aldri var ment å stille ut sine bokomslag på denne måten. Det kan nok være stritt å virke som bokdesigner uten oppdrag, men det er jo også ganske typisk for samtiden, dette, å la innpakningen være av større viktighet enn innholdet. Gjennom design-begrepet legitimeres jo varens endelige løsrivelse fra seg selv, i dette tilfellet bokens ensomme fravær i omslaget.”

Den eneste referansen man kan finne til Struma er forøvrig en artikkel han forfattet til nettidsskriftet BarokkMinimalist: e-zine for kunstkritikk sommeren 2002. Er han fiksjon – virkelighet – en flipp? En del av utstillingen? Om dette er Haanes taus.

 Hva som er sikkert er at Christopher Haanes er en av Norges kulturpersonligheter av virkelig internasjonalt format. Han har deltatt på utstillinger en rekke steder både i Norge og England, og han er som første og eneste skandinav innvalgt som ”fellow member” av the Society of Scribes & Illuminators i England. I tillegg til sine rent formale og tekniske kunnskaper har han også en bred historisk kunnskap om skriftens og vårt alfabets utvikling fra sumerisk kileskrift og egyptiske hieroglyfer til moderne kalligrafi. Hans kalligrafiske kunstprosjekt har gjerne sterke konseptuelle føringer: I utstillingen Textus i krypten i Oslo domkirke (1997) viste han kalligrafiske varianter hvor setninger tatt fra forskjellige forfattere som Rilke m.fl. gled over i hverandre på store ark. Her undersøkte han de to ytterpunktene i tekst som form og språkets utsøkte formmestre. Mens tekstutvalgene dro en innover i tunge eksistensielle tanker, var deres betydning for den kalligrafiske utformingen tilsynelatende tilfeldig og uvedkommende.

            Haanes er også aktuell med utstilling av kalligrafiske arbeider i Galleri Semmingsen i Oslo denne måneden, samt en rykende fersk bokutgivelse: Bokstavelig (Aschehoug forlag, 2005) er en samling illustrerte essays og korttekster om bokstaver og deres anvendelse, ispedd anekdoter, sidesprang og personlige erfaringer.

Hanne Storm Ofteland



copyright: tekster nordic art info © 2004 - kunstverk © 2004 de enkelte kunstnere